Showing posts with label covid 19. Show all posts
Showing posts with label covid 19. Show all posts

August 3, 2021

2nd Dose Done - 1 Aug 2021

Waktu yang dinanti-nantikan telah tiba. Yey 😁 untuk kita punya 2nd dose of vaccine. Alhamdulillah dapat sama2 dengan N3. Aku tak payah nak drive, pergi rumah N3 sebab rumah kitorang memang dalam radius 10km, and carpool je.

This time memang rasa betul2 kagum dengan petugas2 kat PPV kat PWTC. Kami diberi kebenaran untuk ambik video masa kena cucuk. Happy la N3 sebab masa her 1st dose, ambik gambar pun tak boleh. And memang sangat pantas process dia. tak sampai 30 minit pun kami dah selesai. Lepas photoshoot kami pun balik la kan. Buat apa nak berlegar2 kat situ lagi, buat cari nahas je.

Side effect: Almost none for me. Tak sempat kut sebab balik terus busy nak rehearsal untuk presentation. balik2 je, mandi, solat asar and terus meeting. sambung 8pm online meeting and 9.30pm our group punya customers day. 

tekak rasa kering, atau memang aku pun kurang minum air. tak ada fever, tak ada sakit2 badan. alhamdulillah. selera makan macam biasa. tak de lah rasa nak makan je macam 1st dose dulu. 







kalau nak tengok video, boleh pergi ke IG i, @zin_ako and aku ada share kat reels kat situ. enjoy!

korang dah vaccinated ke belum? kalau dah, share la link korang kat my comments. boleh kita exchange pengalaman kan.


July 3, 2021

Ask not about the white flag ― Hafiz Hassan

Friday, 02 Jul 2021 08:05 AM MYT

One of the most endearing stories of Umar Ibn al-Khattab, the second Caliph, was when on nightly patrol of the city of Madinah he saw a distant fire in the desert.

That night, Umar went out to Hurrah Waaqim, a rocky area of land just outside of Madinah, with his usual companion when out on patrol, Aslam.

Umar thought that some people had made camp out in the open desert and might need some help. Umar ordered Aslam to accompany him towards the direction of the fire.

Both Umar and Aslam ran towards the campsite. As they drew near to it, they saw a woman watching over a group of children, who were crying loudly.

Beside the woman was a pot hanging over a flame of fire. Umar called out to the woman and asked for her permission to come nearer to her.

As Umar came close enough to speak to her without having to raise his voice, the woman complained about the harsh conditions and of the cold night.

According to some narrations, the year then was known as the Year of Ashes (Ar-Ramadah). During the day, the wind was so hot it burnt the skin as if with hot ashes. Famine, drought and hunger struck Madinah. Meat, butter and milk became unavailable, and the people existed on little more than dry bread sometimes dipped in olive oil.

After hearing out the woman’s complaints, Umar asked, “And what is the matter with these children? Why are they crying out loud?”

“Hunger,” replied the woman tersely. “If it is hunger, then what are you cooking in that pot?” asked Umar.

“It is only water,” replied the woman, explaining that she had placed a pot with some stones over a flaming fire in order to calm the children down until they fell asleep.

She then said, “Ah! Allah will judge between Caliph Umar and me, on the Day of Judgment, for neglecting me in my distress.”

Umar said, “How can Umar know of your distress?” The woman said, “When he is our leader, he must keep himself informed about us.”

Umar then turned to Aslam and ran off. Aslam, the loyal companion, had to play catch up. They continued running until they reached the BaitulMal (The Treasury) to fill a sack with flour, dates, fat, and clothes, and also drew some money.

When the sack was ready, Umar said to Aslam, “Now put this sack on my back,” to which Aslam replied, “No please, Leader of the people! I shall carry this sack.”

Umar then exclaimed, “Will you carry the burden of my sins for me on the Day of Resurrection?” Aslam reluctantly placed the sack on Umar's back, who carried it with a swift pace right to the woman’s tent.

He put a little flour and some dates and fat in the pot and began to stir. He blew into the fire to kindle it. Aslam narrated how he saw the smoke passing through Umar’s thick beard.

When the meal was ready, Umar himself served it to the woman and the children. When they had eaten until they were full, he gave them what was left for their next meal. The children were very happy after their meal and began to play merrily.

The woman felt very grateful and said, “May Allah reward you for your kindness! In fact, you deserve to take the place of the Caliph instead of Umar.”

So, when you see a white flag, see it like a distant fire in the desert that Umar saw. Run to the white flag and hear the complaints, if any. Then ask, “What is the matter?”

If the reply is the harsh conditions and hunger, ask not why their hands are not raised in prayers.

Ask not why their phones have not rung the Disaster Control Operation Centre (PKOB) for assistance.

Ask not if the white flag is political propaganda.

Umar did not ask more than “What is the matter?” Umar ran after hearing the answer. No, he did not run away. He ran back and forth to provide sustenance for the woman and the children.

Umar asked himself what would be his answer if Allah were to ask him about the woman and the children.

Ask not about the white flag.



June 28, 2021

Lanjutan MCO/PKP?

something yang rakyat malaysia or maybe untuk negara lain pun, geruni selain daripada wabak covid-19 itu sendiri. as for me, maybe perasaan aku dah tepu buat masa ni. daily i akan buat business aku macam biasa, still talk to people yang perlukan bantuan untuk sihat, untuk cantek, and untuk yang mencari peluang perniagaan dalam masa pandemik ni. 

orang mencari perniagaan tapi tak ada modal atau modal rendah, jom zoom dengan i, sebab kami ada solusi untuk anda. 

anyway, yang meng-frustkan sikit is, of course i tak boleh jumpa tuan. ingatkan lepas 2 minggu ok lah, lepas tu tambah lagi 2 minggu and sekarang tambah lagi? dah malas nak fikir, bukan malas sebab apa, tak guna serabut2 sebab ini semua di luar our control. so tak perlu tambah keserabutan - but be happy and go with the flow. 


so, korang kat luar sana, ok ke tak ok? share lah apa korang rasa & pengalaman korang sepanjang MCO ni? 

June 10, 2021

Relax During Covid19 Challenges

i am sure ramai yang jadi serabut disebabkan pandemic. yang tak serabut, alhamdulillah, maybe you all boleh bantu siapa yang memerlukan. and ramai or ada juga yang affected. termasuklah diri aku sendiri. 

as for myself, bila total income tinggi dulu, commitment pun tinggi. and i have my challenges jugak. so, to avoid stress and nanti jangan sampai ada pulak yang nak bunuh diri, baik tarik nafas dulu, bagi tenang2 and fikir satu2 macamana nak handle issue commitment bulanan and at the same time, sentiasa berusaha ke arah penambahan pendapatan yang ada. 

so hari ni aku sortkan all (almost all) loan issues. buat masa ni or since covid melanda, tahun lepas, i still pay off all my loans etc, tapi bila dah start awal tahun ni, aku pun fikir, memang la loan akan extend time, but at least aku tak tercekik sebab kena ensure all are paid for. yang mana boleh tunda, ambik moratorium, aku akan ambik. no more tunjuk tough and boleh handle. strategy sekarang is use whatever money that i have to settle benda2 yang really penting and tak boleh nak put on hold. 

so far today, and also 3 months ago masa aku call the banks, the bank officers sangat friendly and memahami situasi customers macam aku ni, macam kita ni (kalau you all ada dugaan yang sama).

other idea/option: kurangkan current commitment jugak kalau yang mana boleh. contoh macam aku, i used to pay for 2 cars. bila lisa dah kerja she offers to pay for her own car. alhamdulillah, dah dewasa and matang anak aku and faham nak membantu mama dia. but then again bila covid ni, most of the time kita tak keluar rumah. and kereta pun terletak. so she decided to let go her car. nak pass balik kat aku, aku pun decide jual je. so kami berdua dapat kurangkan liability yang ada. ada rezeki lain boleh beli lain. asalnya aku sedih la jugak sebab aku yang hadiahkan kereta tu kat lisa dulu masa she got straight As masa SPM. 

hehehe 😁i always tell myself, insyaallah rezeki Allah swt tu banyak, seluas lautan and langit.. tak habis2. kita cuma perlu usaha. so, alhamdulillah since aku berhenti kerja feb 2020, rezeki ada. maybe tidak semewah dulu tapi alhamdulillah cukup. and buat masa sekarang aku buat je yang mana possible. 

so, korang, kalau ada dugaan time covid ni, harap bersabar ye, and have the belief that everything that is happening dalam kehidupan kita ni, mesti ada pengajaran. it will go away - trust the process.

so, apa challenges you all time covid ni? boleh share kat ruang comment ye. 💗 mana tau kita boleh sama2 beri semangat to each other. 

June 9, 2021

Alhamdulillah Vaccination Completed

  • 1st June 2021: my dad completed his 2nd dose of vaccination.
  • 9th June 2021: my mom completed her 2nd dose of vaccination.
this morning i drove my mom to Mitec for her 2nd dose. alhamdulillah it went smoothly. her 1st appointment, N3 yang hantar coz i was in Mersing i think. mula2 dulu mama dapat kat PPV Titiwangsa and when N3 shared the pictures, there were many people and N3 had to park her car jauh after dropping mama at the entrance kut.

syukur sangat mama dapat PPV kat tempat lain. parking banyak, and we got betul2 depan entrance. road was clear too, thank you to the MCO3 Lockdown, tak ramai orang on the road unnecessarily. 
  • 9.40am from my parents' home
  • 9.55am arrived Mitec
  • 10.00am went straight to Hall 2
  • 10.20am was already sat the observation area

cepatkan? cuma this time round, the pencucuk vaccine tak se sporting masa ayah took his 1st vaccine. masa ayah boleh ambik video and gambar. and the frontliners pun macam extra semangat. yang hari ni punya, she said cannot take video. dia kata takut nanti viral yang tak elok something about jarum panjang lah, cara cucuk lah etc. i tried jugak bagitau nak create awareness, but dah dia tak bagi, malas nak argue pulak kan. kang dia cucuk mama kuat2, sian pulak.. hahaha 😁

anyway alhamdulillah dah selesai dah mama & ayah, kami lega. 



time ni kat observation dah

sebelum balik, ambik gambar dulu

ini ayah - 1st June 2021 @ Desa Tasik



June 8, 2021

Post Vaccine Experience

30 May 2021: Took my 1st dose Astra Zeneca at PWTC, 4.00pm. I took 1 tablet of Panadol before the jab sebab malas nak rasa sakit after the jab. 

31 May 2021: Sent hubby to KLIA2, tak rasa apa, tak penat, tak ngantuk pun.

1st June 2021: Slight body ache, a bit of joints discomfort. Wouldn't call it pain lah. 

2nd June 2021: Started to have migraine, for a few days. sihat kejap and kena lagi. Took Panadols, for my migraine... memang tak de effect but sebab takut nak ambik ubat migraine. Fatigue, memang rasa nak tidur je. So I slept a lot. Tempat cucuk memang merah keliling and after few days jadi macam bengkak sikit and time ni tak boleh sentuh.. rasa mau gaduh whoaa.. hahhaa 😄

5 June 2021: Tak tahan, so whatsapp a Doctor friend and asked if i can take my usual medicine for migraine. rasa lega when she said i can. alhamdulillah, after that rasa lega.

7 June 2021: Tempat cucuk dah tak bengkak. I got my period.. hahaha 😋so entah2 migraine tu sebab nak period! LOL. so today kena migraine lagi. drink extra then than usual. memang sendawa and kentut2 jer. banyak nau angin jugak. 

8 June 2021: rasa macam biasa dah alhamdulillah, masih migraine, which is biasa for me yang bila period akan migraine and kuat makan huhuhu..😂

so, you all, pergi lah ambil vaccine and terima apa yang KKM beri coz they are the knowledgeable ones. 

my next step is to wait for my 2nd dose, between 3 to 12 weeks katanya.. mak ai lamanya.. hehe 😁 sabar je la ye. thank you front liners & all yang terlibat dalam vaccination exercise ni.

masa ni selesai sudah.. ni queue orang2 yang belum jab

i was at station 3


hahha 😆time ni compare lengan aku
dengan lengan diana danielle.. adeh la 😂

aku memang kalau kena jab,
tutup mata or pandang tempat lain

sebelum jab, pergi consultation dulu. tell them everything,
jangan sorok penyakit!


masa mula2 masuk dalam PWTC

May 29, 2021

Kluster Raya by MKN 29 May 2021

𝐊𝐋𝐔𝐒𝐓𝐄𝐑 𝐑𝐀𝐘𝐀

KLUSTER RAYA telah kita jangka dan masa yang ditunggu telah tiba. Ianya telah membuahkan hasil di daerah Hulu Terengganu (HT). Daerah yang sebelum ini berstatus HIJAU  yang agak lama sebelum bertukar ke status merah dalam sekelip mata.
  
Gara gara masih ada yang melanggar SOP hanya kerana ingin beraya. Rentas negeri masa raya dan ziarah raya. Akhirnya seluruh mukim Kuala Berang dilaksanakan PKPD bagi membendung penularan yang besar. Sekelip mata terdapat 124 kes aktif yang disumbangkan oleh 5 kluster aktif di HT.

Antaranya  Kluster LH. Ada sejarah balik dari Johor 2 hari sebelum raya. Ada pula ziarah raya antara ahli keluarga terdekat. Akhirnya seramai 24 orang disahkan positif. Merebak ke pasar pula di mana 4 pekerja am di pasar itu  telah disahkan positif. Bagaimana risiko peniaga dan pembeli di situ. Semuanya terdedah dan ditakuti jangkitan telah meluas tanpa sedar.

Kluster sebuah taman perumahan. Balik beraya di Bentong dan tergamak balik beraya pulak dengan jiran jiran. Akhirnya 6 disahkan positif dan kontak rapat juga menjangkau ratusan orang. 

Sama lah kisah seorang balik dari Johor untuk berkawin. Tapi masih melakukan ziarah raya dengan famili terdekat. Akhirnya 5 dikesan positif. Kontak rapat masih dikesan.

Kluster terbaru di Mukim Hulu Telemong pula, ada sejarah balik beraya dari Melaka dan sudah kembali semula  ke Melaka. Balik dalam keadaan bergejala. Sudah menular ke sebuah pejabat pula. Akhirnya 10 pekerja pejabat disahkan positif. Kontak rapat sedang dikesan. 

Kenapa begini sikap kalian?. Nak kata tak tahu rasanya bersepah nasihat melalui media masa diberikan bersabit SOP raya. Tu namanya memperlekehkan SOP. 

Jawaban skema majoriti kes "Ingat kan tak ada apa2". Habis selama ini mereka ingat Covid 19 tu rekaan sahaja ke? 

Sebuah kisah di Mukim Tanggol. Seramai 14 orang ziarah ahli keluarga yang meninggal di daerah Marang. Rupanya di sana ada kes positif. Kesemua 14 orang disahkan positif. Kalau 14 orang ini DUDUK RUMAH boleh tahan lagi. JIKA  gerak sana sini kita agak 140 orang lagi akan terdedah. 

Kalau betul ada keperluan untuk ziarah kematian, memadai seorang atau dua orang sahaja  pergi dan PATUH SOP sepenuhnya. Ini tidak....

Akhirnya menular ke masjid pula bila mana seorang bilal dan jemaah disahkan positif. Berapa ramai  jemaah dan ahli keluarga jemaah terdedah. Bayangkan... 

Kita terang terang bagi nasihat tangguh rentas negeri tangguh  semua majlis raya atau ziarah raya. Nak elak perkara ini tapi kalian berterusan melanggar SOP. Mungkin kalian fikir kalian kebal dengan jangkitan Covid 19. 

Sekarang musibah telah berlaku angkara tangan sendiri bukan tangan orang lain. Tak perlu tuding jari kepada sesiapa. Hakikatnya kita yang salah. Akhirnya kita nangis sama2 melihat angka kematian meningkat setiap hari  merentas sempadan umur. Jangan sampai katil ICU di Terengganu sudah tidak berbaki.

Masih tak berbekas ke hati nurani kita? 

Daerah Hulu Terengganu tidak boleh lagi dianggap daerah selamat. Sekarang ini bukan Mukim Kuala Berang jer yang ada kluster. Mukim Hulu Telemong dan Mukim Tanggol juga sudah dilanda badai Covid 19. Jika perlanggaran SOP berterusan maka bersedia rakyat Hulu Terengganu menghadapi kluster yang lebih besar.

Kalau kita nak kawal dan putus rantaian cepat DUDUK RUMAH belaka seme. Keluar bila perlu sahaja. Tak ada sapa sanggup berlama2 begini hampir 2 tahun. Nak royat guana lagi. Cuba gok fikir sikit.

Tiada siapa yang selamat kecuali semua orang selamat.

Pengumuman lockdown bermula 1hb Jun sungguh melegakan. Diharap tindakan ini berserta KAWALAN KENDIRI mampu memutuskan jangkitan dengan cepat. 

Namun impak Kluster Raya sedang aktif maka kes dijangka terus meningkat. 

Nukilan, 
Dr Nor Azimi Yunus
Pengarah Kesihatan Terengganu

March 31, 2020

Pentingnya #STAYHOME


PUTRAJAYA: Dua minggu terakhir Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) adalah tempoh penting kerana ia akan menentukan sama ada tindakan diambil kerajaan ketika ini memberi impak seperti diharapkan atau sebaliknya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata impak itu secara tidak langsung berkait rapat dengan tingkah laku masyarakat dalam mematuhi arahan kerajaan sepanjang PKP dikuatkuasakan.


“PKP fasa kedua akan mula dikuat kuasa esok hingga 14 April ini dan beberapa kawasan juga sudah diisytiharkan sebagai lokasi Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

“Seperti yang dimaklumkan tempoh dua minggu akan datang adalah amat penting dan kerjasama semua pihak adalah amat diperlukan bagi memastikan rantaian jangkitan COVID-19 dapat diputuskan.

“Justeru KKM mahu mengingatkan sekali lagi (orang ramai) untuk duduk di rumah dan mengamalkan etika kebersihan diri seperti kerap membasuh tangan dan jarakkan diri antara satu sama lain. Sekiranya bergejala gunakan penutup hidung dan mulut,” katanya pada sidang media harian COVID-19, di sini, hari ini.
Dr Noor Hisham berkata, selepas dua minggu pelaksanaan PKP, pihaknya dapat melihat trend jumlah kes baharu yang dilaporkan setiap hari dan jumlah kes harian terus meningkat dan kadang kala mendatar.
Trend bagi pesakit yang sembuh dan dibenarkan pulang turut meningkat.
“Selain itu statistik turut menunjukkan terdapat dua kumpulan usia masyarakat paling tinggi dijangkiti COVID-19 berbanding kumpulan usia yang lain. Bagi kumpulan usia yang pertama ialah antara 26 hingga 30 tahun, dan kumpulan usia kedua pula ialah 56 hingga 60 tahun.
“Faktor kumpulan usia yang muda itu kita rasa mungkin dalam kalangan pelajar atau mereka yang baru kembali dari luar negara atau pun mereka sering keluar walaupun dalam tempoh PKP.
“Bagi kumpulan kedua, kita lihat mereka sebagai ketua keluarga yang selalu keluar untuk membeli barang dan sebagainya dan mungkin dijangkiti ketika itu,” katanya.