AKO Car Rental by GreenMatrix

AKO Car Rental by GreenMatrix
Need to Rent A Car/Bike/MPV? Click here. Do help me to increase followers :)

March 31, 2020

Pentingnya #STAYHOME


PUTRAJAYA: Dua minggu terakhir Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) adalah tempoh penting kerana ia akan menentukan sama ada tindakan diambil kerajaan ketika ini memberi impak seperti diharapkan atau sebaliknya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata impak itu secara tidak langsung berkait rapat dengan tingkah laku masyarakat dalam mematuhi arahan kerajaan sepanjang PKP dikuatkuasakan.


“PKP fasa kedua akan mula dikuat kuasa esok hingga 14 April ini dan beberapa kawasan juga sudah diisytiharkan sebagai lokasi Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

“Seperti yang dimaklumkan tempoh dua minggu akan datang adalah amat penting dan kerjasama semua pihak adalah amat diperlukan bagi memastikan rantaian jangkitan COVID-19 dapat diputuskan.

“Justeru KKM mahu mengingatkan sekali lagi (orang ramai) untuk duduk di rumah dan mengamalkan etika kebersihan diri seperti kerap membasuh tangan dan jarakkan diri antara satu sama lain. Sekiranya bergejala gunakan penutup hidung dan mulut,” katanya pada sidang media harian COVID-19, di sini, hari ini.
Dr Noor Hisham berkata, selepas dua minggu pelaksanaan PKP, pihaknya dapat melihat trend jumlah kes baharu yang dilaporkan setiap hari dan jumlah kes harian terus meningkat dan kadang kala mendatar.
Trend bagi pesakit yang sembuh dan dibenarkan pulang turut meningkat.
“Selain itu statistik turut menunjukkan terdapat dua kumpulan usia masyarakat paling tinggi dijangkiti COVID-19 berbanding kumpulan usia yang lain. Bagi kumpulan usia yang pertama ialah antara 26 hingga 30 tahun, dan kumpulan usia kedua pula ialah 56 hingga 60 tahun.
“Faktor kumpulan usia yang muda itu kita rasa mungkin dalam kalangan pelajar atau mereka yang baru kembali dari luar negara atau pun mereka sering keluar walaupun dalam tempoh PKP.
“Bagi kumpulan kedua, kita lihat mereka sebagai ketua keluarga yang selalu keluar untuk membeli barang dan sebagainya dan mungkin dijangkiti ketika itu,” katanya.

No comments: